Schokkende feiten m.b.t. de marketing van vermogensbeheerders

Marketing van banken en vermogensbeheerders!

“Als de beurs even tegenzit stappen we uit”, en bij EVI wordt u begeleid door een online coach. Zomaar twee pakkende teksten van vermogensbeheerders die enorm veel aan marketing besteden. Vermogensbeheerders zijn vaak een enorme marketingmachine. Marketing is voor een aantal partijen meer een kernactiviteit dan het vermogensbeheer zelf.

Alex vermogensbeheer

Om een voorbeeld te geven: Binck Bank NV*, moeder van Alex vermogensbeheer besteed maar liefst € 15.552.000 Lees: vijftien miljoen en vijfhonderd tweeënvijftigduizend EUROaan marketing. Na de personeelskosten verreweg de grootse kostenpost. Ok, de communicatiekosten komen ook in de buurt. Ik vermoed echter dat deze ook voor een groot deel uit marketing bestaan. (zie ook onderstaande afbeelding uit het jaarverslag van Binck) Van EVI hebben we de cijfers niet, maar hoe vaak ziet u ze?

Meer lezen over marketing vermogensbeheerders en vermogensbeheer in het Algemeen? Download direct ons gratis E-book.

*Binckbank NV is vertegenwoordigd in meerdere landen in Europa, dit marketingbudget is niet alleen van Alex vermogensbeheer maar ook van Binck inclusief de landen waar Binck actief is.

En dan te bedenken dat een televisiespot niet voor niets is. De gemiddelde uitzendkosten bedragen ongeveer € 3.000 per spot. Tijdens prime-time of in de rust van belangrijke sportevenementen liggen de kosten ruim 10 keer hoger.

Uiteraard is het terecht dat er reclame gemaakt wordt. Op een goed product moet men immers geattendeerd worden. Als deze kosten niet gemaakt worden zouden de beleggers van Binck of Alex wel 15 miljoen euro rijker zijn dan nu!

Lees ook: De invloed van kosten op uw beleggingsportefeuille.

Aanscherpen positionering (jaarverslag Binck 2013)

Uit marktonderzoek blijkt dat Alex en Binck in Nederland twee van de vier sterkste merken zijn onder banken, brokers en beleggingsondernemingen. Door de positionering van de twee labels duidelijker te laten verschillen kan vanuit commercieel perspectief meer uit deze twee sterke labels gehaald worden.

marketing vermogensbeheerders

Afbeelding 1: Kosten van marketing Binck en Alex

Meer geheimen ontdekken? Download direct ons gratis E-book.

Beleggingsfondsen halen geraffineerde trucs uit

Ook de vermogensbeheerders die zich op beleggingsfondsen focussen bedrijven marketing. Dit beperkt zich niet alleen tot reclame, ze ondernemen ook vaak de volgende geraffineerde marketingtruc.

Een korte introductie:

Er zijn wereldwijd meer dan 100.000 beleggingsfondsen, een aantal daarvan zijn slechts bekend door de 5 sterren die ze halen bij Morningstar. Wij zien regelmatig nieuwe fondsen voorbij komen.

Hoe werkt het in de praktijk

De grote vermogensbeheerders als Robeco, Blackrock en Skagen richten 10 nieuwe beleggingsfondsen op, houden dit 3 jaar stil voor de buitenwereld, en kijken na deze 3 jaar welke fondsen de markt verslagen hebben.

Als er 3 fondsen zijn die de markt verslaan worden de andere zeven opgeheven. De verlieslatende fondsen worden opgeheven of fuseren met andere beleggingsfondsen. Vervolgens worden de fondsen die het wel goed doen agressief op de markt gebracht en wordt er veel geld aangetrokken. Op deze manier trekken vermogensbeheerders zeer veel geld aan.

De opgeheven fondsen worden “incubated funds” genoemd. Dat er een term is voor de praktijken zegt toch al genoeg? Wat mij betreft is het pure misleiding.

5 Feiten over opgeheven beleggingsfondsen:

  1. Standaard & Poors heeft berekend dat van 2001 t/m 2006 ca. 30% van de fondsen werd opgeheven, of elders zijn ondergebracht.
  2. In Nederland zijn meer dan 11.000 beleggingsfondsen beschikbaar. Meer dan 80% van deze fondsen bestaat nog GEEN 10 jaar.
  3. Elke 5 jaar verdwijnt 1 op de 3 á 4 fondsen van de markt.
  4. Robeco schrapte in 2003 de helft van de 135 fondsen waarover Robeco het beheer had. 5 jaar later had Robeco 133 fondsen. In 2008, na tegenvallende resultaten, werd het trucje weer uitgehaald.
  5. Uit onderzoek blijkt dat beleggingsfondsen, één jaar voor de agressieve marketing, gemiddeld 6% beter presteren dan daarna. In de periode daarna presteren dezelfde fondsen gemiddeld 0,8% minder dan vergelijkbare fondsen. Lees meer over de invloed van kosten

Zoekt u een alternatief voor Schretlen? Wij vinden gegarandeerd de beste partij voor u. Doe nu de vermogensbeheer scan!

Bron: Morningstar, De Schitterende eenvoud van het Index Beleggen, Jacques Wintermans, Binck Jaarverslag.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *