Top 10 ergernissen bij vermogensbeheer

U hoeft geen diepgaand onderzoek te doen om er achter te komen dat veel mensen zich ergeren aan van alles en nog wat bij de bank of vermogensbeheerder. En terecht. Toch blijkt uit onderzoek van de consumentenbond dat 20% van de klanten niet van bank of vermogensbeheerder durft te veranderen.

Top 10 van veel gehoorde ergernissen bij vermogensbeheer en banken

1. Te weinig contact

Tijdens de kennismakingsgesprekken wordt gezegd dat u bij vermogensbeheer periodiek op de hoogte wordt gehouden en dat u aan uw adviseur een klankboord heeft. Helaas houden zich maar weinig adviseurs aan deze beloftes.

2. Weinig of onduidelijke uitleg over gekozen belegging

Uw beleggingsportefeuille bestaat uit een hele hoop regels, dure optie constructies en een aantal exotische namen. Weet u wat al die codes en namen betekenen? Wel zo handig toch, het is uw geld.

3. Verborgen kosten

Aankoop en verkoop kosten zijn normaal maar hoe hoog mogen ze zijn? Veel beleggers weten niet wat voor kosten er allemaal gemaakt worden, vaak krijgt u er niet eens een rekening van maar worden ze verrekend met het rendement.

4. Vaak wisseling van de wacht

Het verloop, met name bij banken is zeer groot. Tot ergernis van de belegger krijgen trouwe beleggers regelmatig een nieuwe accountmanager of adviseur voorgeschoteld. Vindt u het ook belangrijk dat uw adviseur weet wat u wilt? Hoe zorgt u ervoor dat u geen wisselende contactpersonen meer heeft?

5. Te weinig kennis of niet deskundig

Bij veel partijen worden de beleggingen niet door uw adviseur of accountmanager gedaan. Men leest als het ware een menukaart op en dat wordt in veel gevallen als zeer onprettig ervaring. Zeker als u een inhoudelijke vraag heeft die niet inhoudelijk wordt beantwoord.

6. Veel eigen producten en huisfondsen

Nog steeds bestaan veel beleggingsportefeuilles van zowel banken als vermogenbeheerders uit eigen producten en huisfondsen. U kunt van ons aannemen, uitzonderingen daargelaten, dat deze erin zitten omdat vooral uw adviseur daar beter van wordt.

7. Adviseurs luisteren slecht

Bij vragen over uw beleggingen hebben veel adviseurs de neiging om in de verdediging te schieten. Dat terwijl u alleen wilt weten wat de achterliggende gedachte is van een keuze.

8. Geen directe lijnen maar 0900 nummers

Dit zegt genoeg, leuk wachtmuziekje voordat u wordt doorverbonden. Niet de juiste afdeling, dus u wordt nogmaals doorverbonden. Dit soms wel tot 3 keer aan toe. Vervolgens krijgt u te horen dat u zo spoedig mogelijk wordt teruggebeld.

Er is echt een groot verschil tussen het draaien van een vast nummer en een 0900 nummer. U wordt toch ook het liefst snel geholpen?

9. Calimero gevoel (ik ben te klein voor deze partij)

Zowel banken als vermogensbeheerders maken onderscheid in service en vermogen. U krijgt bij een belegging van bijvoorbeeld € 100.000 niet overal dezelfde kwaliteit dienstverlening. Veel beleggers weten dit niet maar voelen zich toch te klein voor hun huidige partij.

Verschillende vermogensbeheerders en banken hebben elk weer hun eigen ondergrens. Zorg dat u goed op de hoogte bent.

“Bij veel vermogensbeheerders is de service die een bank vanaf 1 miljoen euro biedt al mogelijk vanaf € 100.000,-”

10. Keer op keer loze beloftes en tegenvallende resultaten.

Een slecht beursjaar kan iedereen overkomen. Maar vallen de resultaten elke keer tegen, zijn ze slechter dan die van uw medebeleggers. Geloof dan niet weer in de belofte dat het volgend jaar beter zal gaan.

Ook al wil uw adviseur nog zo graag. Hij zit vast aan het beleid en kan geen ijzer met handen breken.

Ergert u zich ook al jaren aan uw bank of vermogensbeheerder?

In veel gevallen is de enige oplossing om over te stappen. De desbetreffende partij kan immers niet aan uw verwachten voldoen. Wees niet ongerust, vaak vergoedt uw nieuwe beheerder de overstapkosten. Hierdoor is een overstap in een paar dagen gerealiseerd.

Vraag aan Vergelijk uw Vermogensbeheerder naar de mogelijkheden en doe direct de vermogensscan.