,

Hoe Je Diepere Wensen En Doelen Van Beleggers Naar Boven Kunt Krijgen

VUVB 024 - hoe we diepere wensen en doelen van beleggers boven tafel kunnen krijgen

Uit meerdere onderzoeken is naar voren gekomen dat beleggers emotioneel kunnen reageren tijdens beursbewegingen.

Dit is een van de redenen waarom er een uitgebreide vragenlijst is opgesteld om goed inzicht te krijgen in het gedrag van een belegger.

Maar wat nu als deze ontwikkelde vragenlijst alleen het aangeleerde gedrag van de belegger meet, in plaats van het natuurlijke aangeboren gedrag. Terwijl een belegger tijdens flinke beursdalingen handelt op basis van zijn natuurlijk aangeboren gedrag.

Op dit onderwerp gaan we dieper in tijdens aflevering 24 van de boeiende podcast van VUVB.

We bespreken samen met Marja Harrijvan het verschil tussen aangeboren en aangeleerd gedrag bij beleggen. En op welke manier dit jou als belegger gaat beïnvloeden tijdens jouw beleggingskeuzes.

Kom erachter wat belangrijk is om een goed rendement te behalen op je vermogen en doe de vermogensbeheerscan.

In deze aflevering leer je:

  • Wat is het verschil tussen aangeboren en aangeleerd gedrag;
  • Waarom is het zo belangrijk om inzicht te krijgen in het aangeboren gedrag tijdens beleggen;
  • Welke soorten persoonlijke financiële stylen zijn er?
  • Hoe kun je een beleggingsadviseur zoeken die bij je past?
  • Waarom schieten de huidige vragenlijsten om inzicht te krijgen in de risicoperceptie van de klant van veel vermogensbeheerders tekort?
  • Wat is de belangrijkste levensles die Marja Harrijvan jou wil meegeven die zij heeft geleerd tijdens haar carrière?

Genoemde links in deze aflevering:

Transcriptie VUVB podcast 24

Dit is de VUVB podcast show met Maurice Flinterman aflevering nummer 24.

Welkom bij de VUVB podcast show waarin je luistert naar experts die je voorzien van de beste informatie tips en tricks om het rendement op je vermogen te optimaliseren.

Vandaag gaan we in gesprek met Marja Harrijvan.

Marja  heeft veel ervaring als private banker en vermogensplanner. Met de advies methodiek persoonlijke financiële stijlen geeft zij meteen diepgaand inzicht in de financiële persoonlijkheid van mensen met als doel betere financiële beslissingen en resultaten. Als docent traint zij jaarlijks honderden financiële adviseurs op gedrag en vaardigheid en spreekt ze hierover op het financiële congres. En dit is een hele mooie podcast die veel meer inzicht gaat geven waarom jij als belegger natuurlijk en aangeleerd gedrag hebt en waarom je in crisistijden op een hele andere manier gaat reageren en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen waardoor je betere resultaten gaat behalen. Ik wens je heel veel luister plezier.

Vandaag in de podcast van VUVB een financieel planner en ook ontwikkelaar van iets heel nieuws Marja Harrijvan. Goedemorgen Marja.

Marja

Goedemorgen Maurice

Maurice

Leuk dat je erbij bent en vandaag gaan we het hebben over hoe we als klant onze diepere wensen en doelen van beleggers naar boven kunnen krijgen. En waarom dit zo ontzettend essentieel is in een succesvolle samenwerking maar ook voor een succesvolle belegger natuurlijk. Want dit ontloopt elkaar eigenlijk niet echt.

Ja, de laatste tijd als vermogende particulier kan het een aardige zoektocht zijn om een adviseur te vinden die ook echt daadwerkelijk bij je past. Dat is ook iets waar jij veel mee bezig bent. Dit komt natuurlijk ook omdat een adviseur en een klant al snel langs elkaar heen praten en elkaar niet echt begrijpen. Daarnaast reageert een belegger natuurlijk in een stresssituatie, toch net even iets anders dan wat je van tevoren had verwacht als financieel adviseur maar ook als klant hoe je met een bepaalde situatie om gaat. Jij hebt inmiddels 25 jaar plus ervaring als private banker, financieel planner maar ook als bedrijfsadviseur

Marja

Ja klopt

Maurice

En jij hebt je heel erg bezig gehouden met de wetenschappelijke kant en een wetenschappelijk model ontwikkeld waardoor je de wensen en de doelen en de behoeftes van een klant beter naar boven kan halen. Toch?

Marja

Ja dat klopt inderdaad. Ik heb veel ervaring opgedaan met vermogende particulieren en de financiële begeleiding van hen. En iedere keer merkte ik dat mensen dingen willen en kunnen maar dat ze zich zelf ook heel vaak tegen werken. En daar wilde ik heel graag iets aan doen.

Wat is het verschil tussen natuurlijk en aangeleerd gedrag bij beleggen?

Maurice

Ja, want we hebben elkaar hiervoor al eventjes gesproken. Als belegger heb je eigenlijk twee kanten. Je hebt een aangeleerd (natuurlijk) gedrag en je hebt een aangeboren gedrag. En daar zitten wat jou betreft twee hele grote verschillen tussen.

Kun je daar wat meer over vertellen?

Marja

Absoluut. Ja dat was eigenlijk het eerste toen ik me ging verdiepen in: hoe kan ik mensen helpen hun valkuilen te omzeilen zal ik maar zeggen of te hanteren.

Toen kwam ik tegen dat mensen zoiets hebben als natuurlijk gedrag waarmee ze uiteraard geboren worden en aangeleerd gedrag, dus dat is eigenlijk wat je na je geboorte allemaal bijleert. En natuurlijk gedrag blijft het belangrijk om goede financiële beslissingen te nemen. Beslissingen in het algemeen maar een financiële beslissing heeft natuurlijk extra impact. En hoe komt dat nou?

Normaal gesproken als mensen ontspannen zijn: alles gaat goed in het leven met je financiën dan kunnen wij afwijken van hoe we van nature zijn want dan houden we aandacht en energie over. Maar als wij onder stress komen te staan bijvoorbeeld door een beurskrach, een economische crisis, maar ook meer een persoonlijke sfeer bijvoorbeeld: ziekte, overlijden in je omgeving of zakelijke problemen, dan komen we onder stress te staan en dan keren wij weer terug naar ons natuurlijk gedrag en dat maakt dat mensen soms onder stress anders reageren dan ze zelf hadden verwacht, maar vooral zoals de omgeving had verwacht. Daar zit dan wel weer die contactstoornis mogelijk met de adviseur

Maurice

Ja, en normaal is het zo, vanuit de vermogensbeheerder krijg je als particuliere belegger een vragenlijst en die vragenlijst probeer je natuurlijk naar eer en geweten in te vullen en ook naar waarheid in te vullen want dat helpt je natuurlijk als belegger. Als klant wordt je dan geholpen door de adviseur als het goed is.

Alleen jij zegt eigenlijk die lijst met vragen brengt iets in kaart en egt iets over hoe jij acteert in bepaalde situaties. Maar jij zegt ook eigenlijk van: joh het is meer het aangeleerde gedrag wat je daar meet. En op het moment dat er zo een situatie als 2008 zich voordoet, een crisis, ja dan gaat de klant in een stresssituatie terecht komen, waardoor die heel anders gaat reageren dan dat hij bij de vermogensbeheerder op de vragenlijst heeft ingevuld. 

Marja

Ja, dat klopt inderdaad. Vragenlijsten zijn vaak gericht op aangeleerd gedrag of misschien is het nog duidelijker om te zeggen: gericht op hoe je er nu op dit moment over denkt en ja dat kan morgen anders zijn als je iets meemaakt wat voor jou van invloed is (bv. een stress situatie).

Dus je situatie verandert en wat je leert en afleert verandert en dus wat dat betreft zijn dat soort vragenlijsten wel belangrijk voor dit moment: hoe kijk je op dit moment naar je situatie. Maar daarnaast is het erg belangrijk dat je ook zelf kennis hebt als belegger: waar zitten nou mijn sterktes en valkuilen op financieel gebied? Maar ook dat jouw adviseur jouw situatie begrijpt en daar gezamenlijk op afstemt.

Maurice

Ja en daar zit natuurlijk de crux, want dat is hetgeen wat lastig is om je klant dan ook ‘accountable’ te houden en te zeggen: ja we hebben dit vooraf zo afgesproken.

Maar goed even terug op jouw model want jij hebt dus een model ontwikkeld wat ervoor zorgt dat je met een vragenlijst natuurlijk gedrag meet. Bijvoorbeeld in een stress situatie ben jij een natuurlijk persoon die op die manier zeg maar zou reageren op bepaalde situaties. Kun je misschien meer uitleggen hoe je dat dan onderzoekt en hoe een klant dat dan zou kunnen helpen?

Marja

Ja, okay, hoe ik dat doe is online.

Waarom? Omdat als je online in je eigen omgeving thuis vragen kunt beantwoorden die leiden tot het in kaart brengen van jouw financiële stijl, je persoonlijke financiële stijl zoals ik het noem, dan ben je dus in je eigen omgeving en wordt je minimaal beïnvloed door anderen. En die vragenlijst is zo samengesteld dat je automatisch bij je natuurlijk gedrag uitkomt. Dus dat is het hoe.

Dus, heel platgeslagen, is het een link aan wensen daar klikken ze op, ze komen bij de vragen omgeving ze beantwoorden in 10 tot 15 minuten de vragen en ze krijgen vervolgens per mail op een A4’tje samengevat hoe ze van nature met geld omgaan en dan je tweede vraag was ook alweer?

Welke soorten persoonlijke financiële stijlen zijn er?

Maurice

Wat ik me daarbij afvraag: als klant zijnde weet je in 10 of 15 minuten meer over jezelf eigenlijk. Nou dat vergt ook nog enige uitleg, maar dat doet een klant eenmalig. Vervolgens is jouw financiële stijl of is jouw natuurlijk gedrag dan eigenlijk in kaart gebracht en aan de hand daarvan kun je dus eigenlijk elke keer als financieel adviseur of als vermogensbeheerder de klant ook bij de les houden.

Bijvoorbeeld: ´ja luister jij reageert in dit soort situaties inderdaad op deze manier, dus laten we het niet zo doen want dit heeft een tegendraads effect op het moment dat jij in zo een situatie terecht komt. In zo een beurscrisis als 2008 bijvoorbeeld dat is eigenlijk de essentie van het verhaal toch?

Marja

Ja dat klopt. De uitkomst is inderdaad een A4 en in 16 stijlen specifiek krijgt de klant zeg maar de uitslag bij zich. Dus er zijn in totaal 16 stijlen en aan de hand van die vragenlijst wordt er aangeven: op een van die 16 stijlen lijk je dan het meest. Die uitslag krijg je en dat zorgt ervoor dat mensen zich daar heel sterk in herkennen ze geven een 8, 9 of 10 voor de herkenbaarheid daarvan. En het intrigerende is dat je natuurlijk gedrag zich nooit wijzigt. Dus inderdaad je hoeft het maar 1 keer te meten en dan kan de rest van jouw leven kan je zelf daar je voordeel mee doen en je financieel adviseur kan je daar op coachen.

Maurice

Ja precies. Want is dat dan ook een manier om aan de hand van die test een financieel adviseur te zoeken die dan contra van jou is?

Ik kan me voorstellen dat als jij een financieel adviseur hebt die precies op diezelfde stijl zit – als jezelf – dat het je misschien niet in bepaalde situaties gaat helpen.

Marja

Ja inderdaad, dat is een van de mooie toepassingen van dit advies systeem, dat je een vermogensbeheerder kan zoeken die inderdaad bijvoorbeeld tegengesteld is.

Die gaat jou de lastige vragen stellen en die heeft andere valkuilen dan jij, dus die samenwerking is dan optimaal.

Is dat dan altijd nodig, dat je een tegenpool opzoekt? Nee, het is niet altijd nodig. Ik zou zeggen als je een portefeuille opbouwt zou dat een heel goed idee kunnen zijn, of als je bijvoorbeeld in een transitie zit in je leven. Bijvoorbeeld ik noem maar wat: een bedrijfsoverdracht of je gaat samenwonen of juist scheiden. In dat soort extreme situaties, bij hele duidelijke veranderingen, dan kan het handig zijn om een adviseur te hebben die tegendraads is aan jou. Of liever gezegd contrair qua gedrag.

Maar gaat alles zijn gangetje dan is het ook prima om een adviseur te hebben die wat meer op jou lijkt omdat dan op dat moment de valkuilen ook niet zo zullen spelen. Bovendien is het natuurlijk zo dat als je als adviseur hier goed bedreven in bent – je als adviseur echt goed verdiept in financieel gedrag – dan kun je ook veel makkelijker ook wat betreft je eigen valkuilen bewust reageren naar je klanten.

Maurice

Ja, want jij bent al 25 jaar plus bezig in deze markt. Hoe heeft dit model jouw interesse gewekt en hoe is dit op jouw pad gekomen om dit zo te gaan ontwikkelen?

Marja

Ja nou ik was natuurlijk al heel lang bezig met het begeleiden van vermogende particulieren en inderdaad zoals ik aan het begin al zei. Ik zag dat mensen dingen willen en kunnen maar ik zag ook dat ze zichzelf tegen werkten en dat bleken dus hun financiële valkuilen te zijn.

Laat ik een voorbeeld noemen. Dat is misschien wat makkelijker.

Laat ik je vertellen over een echtpaar, want je hebt natuurlijk ook vaak te maken met een partner waarmee je samen financiële beslissingen neemt. Er was bijvoorbeeld een echtpaar die ik te woord stond. De meneer beëindigde zijn bedrijf en het vermogen wilde hij graag beleggen en voor die keuzes voor die portefeuille waren ze bij mij. En meneer wilde graag een wat uitdagende portefeuille laten we zeggen offensief terwijl ik aan mevrouw dezelfde vraag stelde en zij eigenlijk aangaf: ik vind het eigenlijk veel prettiger om wat minder risico te nemen. Door die financiële stijl werd dat meteen duidelijk en deze mensen waren al meer dan 30 jaar met elkaar getrouwd, maar meneer besefte niet dat mevrouw zo over risico dacht. Ze hebben daarover nagedacht en uiteindelijk hebben ze een mooie keuze kunnen maken. Een groot deel van het vermogen hebben ze op zeker gezet en een deel van het vermogen wat voor de zekerheid van de financiële toekomst niet nodig was, daar doet meneer wat meer risicovolle dingen mee waardoor ze toch alle twee wel heel happy zijn met hoe het vermogen nu beheerd wordt.

Maurice

Ja, waardoor ze in hun behoeftes voorzien worden en waardoor ze dus ook allebei voor hun zelf eigenlijk inzicht hebben gekregen wat hun mogelijke valkuilen zijn in bepaalde situaties en hoe ze elkaar dus ook kunnen versterken. Ook in tijden dat het allemaal niet zo rooskleurig gaat. Wat uiteindelijk het belangrijkste is. Nou ja en nachtrust is natuurlijk erg belangrijk en als de een daar heel anders mee omgaat dan de ander, dan kan nog wel eens een lastige situatie thuis ontstaan.

Marja

Ja precies en dat doet me denken aan het feit dat de meeste conflicten die mensen hebben met elkaar, die gaan uiteraard over de relatie zelf, maar nummer twee is met stip financiën. Dus als we het hebben over: weet wat je valkuilen zijn en weet wat je financiële sterktes zijn,  ja dan is het heel belangrijk om dat ook van je levenspartner of je zakenpartner te weten. Zo kun je conflicten vermijden en begrip kweken van hoe zit de ander in de wedstrijd en hoe kunnen we een mooie gulden middenweg vinden. Of de sterke kanten van beiden combineren om tot een optimale situatie te komen

Maurice

Ja en is dat waar je als klant uiteindelijk naar toe wilt. Want kun jij iets meer vertellen over die soorten stijlen? Want je hebt dus 16 verschillende soorten stijlen. Kun je daar bepaalde types van noemen? Dat we een iets beter beeld krijgen van wat voor soort types ben ik dan eigenlijk.

Marja

Ja, dat kan ik zeker doen.

DISC (Dominant, Interactief, Stabiel en Contentieus) en Beleggen

Ik werk met de wetenschap van Karl Gustav Jung de psychoanalyst die al 100 jaar geleden de archetypes heeft ontdekt en dat is zeg maar de laatste decennia doorontwikkeld en in het zakelijk leven nu bekend onder de naam DISC.

DISC is de afkorting van Dominant, Interactief, Stabiel en Contentieus en inderdaad respectievelijk de kleuren rood, geel, groen en blauw. En je moet je voorstellen dat bijvoorbeeld een dominante klant heel ambitieus is en doelgericht. Dat zijn de sterktes maar de valkuil die daar bijvoorbeeld bijhoort is dat ze te snel te hoge rendementen willen waardoor ze veel te veel risico gaan nemen op korte termijn en dat kan er toe leiden dat ze juist hun doelen niet bereiken.

De tegenpool van de dominant dat is de stabiel, de groene, die is juist, dat noemen we de dienstverlener en hij of zij heeft behoefte aan zekerheid en is een hele goede uitvoerder van financiële plannen bijvoorbeeld. Die kan dat heel goed stap voor stap allemaal uitvoeren, maar de tegenkant de valkuil van altijd veel zekerheid is natuurlijk dat je je kansen niet grijpt of dat je steeds blijft hangen bij hele lage rendementen en dan haal je je doelen ook weer niet.

Dus je kunt dan heel mooi zien dat die tegenpolen alle twee zijn voor en zijn tegens hebben. Het is dus ook zeker oordeel vrij er zijn geen goede stijlen of slechte stijlen.

Maurice

Nee, dat is eigenlijk ook direct mijn volgende vraag: is er dan een stijl die het best past bij het optimaal behalen van een goed resultaat? Maar antwoord op mijn vraag, die is er dus niet, je hebt bij elke style een aantal valkuilen waar je in terecht kunt komen.

Marja

Ja, dat klopt. Elke stijl heeft zijn voor en zijn tegens en het een is ook niet beter als het ander.

Wil jij nog van die andere twee stijlen even een korte samenvatting?

Maurice

Ja, leuk.

Marja

Want de andere twee stijlen die we nog niet hadden gehad waren natuurlijk geel en blauw. Geel is de interactief dat is degene die heel mensgericht is heel communicatief, een beïnvloeder. En wat die heel goed kan is kansen grijpen en mensen voor zich winnen om zijn doelen te bereiken dat is een hele sterke kracht, maar de tegenkant van die stijl is dat hij in zijn spontaniteit ook heel spontaan geld kan uitgeven en niet goed is met nastreven van lange termijn doelen.

Maurice

Okay

Marja

Ja dan hoef ik verder niet uit te leggen hoe problematisch dat kan zijn op het gebied van vermogensbeheer. Iedereen heeft de behoefte aan een goed pensioen en dat vind deze stijl heel lastig omdat goed na te streven, daar heeft hij echt wel een adviseur voor nodig. En de blauwe is de analyticus, de detaillist en die kan dus heel goed alle cijfers analyseren en alle data kan hij bestuderen van beleggingen bijvoorbeeld waardoor hij mooie keuzes zou kunnen maken, maar de valkuil is dan weer dat hij zich zo in die details begraaft dat hij er niet meer uitkomt en ook de helikopterview niet meer ziet.

En dat betekent soms dat mensen niet meer van hun plaats komen dat ze geen beslissingen nemen en dan gebeurt er helemaal niets.

Wat is belangrijker bij het beleggen: natuurlijk of aangeleerd gedrag?

Maurice

Ja dus dan blijf je inderdaad op de cijfers hangen en kom je eigenlijk geen stap verder, waardoor je ook weer oppertunities mist.

Helder.

En als je dan gaat kijken: want je hebt dan die vragenlijst van natuurlijk gedrag.

En je hebt dan de vragenlijst van de vermogensbeheerder die je invult. Bijvoorbeeld even qua risico perceptie: wat zou je maximaal kunnen verliezen in een bepaalde periode, zeg even een jaar als 2008 dat je daar tegenaan zou lopen, wat voor risico, wat voor neerwaarts scenario zou je dan kunnen dragen? Dat is hetgeen wat vermogensbeheerders vaak vragen.

Wat is in jouw situatie dan leidend? Is het natuurlijk gedrag? Is het de combinatie van natuurlijk en aangeboren gedrag? Wat is leidend?

Marja

Het natuurlijk gedrag is altijd het belangrijkste omdat maakt of je rustig slaapt. Met je financiële keuzes. Dus dat is buiten kijf. Maar stel je voor dat mijn persoonlijk financiële stijl een wat een meer risicovolle stijl is, bijvoorbeeld rood. Dat zijn over het algemeen mensen die wat meer risico aandurven en ook nemen. Als mijn omstandigheden dan zo zijn dat mijn financiën, mijn inkomsten, bijvoorbeeld laag zijn en ik ben verantwoordelijk voor een aantal mensen financieel en dat vraagt veel geld, dan is het toch voor mij onverstandig om al teveel risico te gaan lopen.

Dus we beginnen altijd bij het natuurlijk gedrag en dat moet altijd de doorslag geven. Maar de omstandigheden kunnen wel degelijk een flinke bijsturing geven.

Het belangrijke wat dan gebeurt is dat de vermogende particulier dan zelf ook weet waarom hij een afwijkende keuze maakt en dan ben je ook beter gemotiveerd en kun je ook echt wel committeren tijdelijk of langduriger aan een keuze die je misschien niet van nature zou maken. Dan ben je gemotiveerd door een sterk doel wat je hebt.

Maurice

Dus in eerste instantie is het herkennen en dan erkennen dat je inderdaad bepaalde valkuilen hebt bij een bepaalde kleur in die 16 financiële stijlen die jij omschrijft die jij zeg maar ontworpen hebt. Maar dat is uiteindelijk het belangrijkste bij beleggen dat we ons doel behalen op de lange termijn. Helaas gaat dat bij veel beleggers het ene oor in het andere oor uit en dat is best wel gek.

In Nederland is het bijvoorbeeld zo dat als je een hypotheek wilt afsluiten dan heb je vaak een adviseur nodig omdat voor een uitgebreid advies.

Met een verzekering heb je dat vaak ook.

Alleen beleggen kun je vrij gemakkelijk zelf beginnen. Het is laagdrempelig, maar daar worden dan ook heel veel fouten mee gemaakt terwijl er toch heel veel op het spel staat. Voor de meeste beleggers in ieder geval. Daarom denk ik dat de rol van de adviseur of vind ik dat de rol van adviseur erg belangrijk is bij elke belegger en dat je toegevoegde waarde hebt voor die klant. Want als je kijkt naar Amerika dan zie je dat veel meer. Dat een adviseur of een derde adviseur of een financieel onafhankelijk adviseur een belegger bij staat. Waarom is dat nog niet zo bekend in Nederland of waarom maakt een Nederlander daar niet gebruik van? Heeft dat te maken met zijn financiële stijl of zijn natuurlijk gedrag?

Waar heeft dat mee te maken denk jij?

Marja

Ja waar heeft dat mee te maken?

Ik denk dat het ook voor een groot deel cultuur is. In Amerika is het al heel lang gebruikelijk dat je je beleggingen onderbrengt bij een adviseur die dat beheert.

En in Nederland is dat wat minder. Natuurlijk hebben we ook wel het een en ander aan schade opgelopen, rond het vertrouwen door de schandalen die er in de financiële wereld zijn geweest. Dus dat speelt ook een rol. En dus ja ik denk dat we het niet gewend zijn in Nederland en we willen ook liever niet zoveel betalen voor vermogensbeheer.

Financieel adviseur dat is gewoon bij ons nog iets wat een beetje moet groeien en dat is natuurlijk ook een taak van die adviseur, om dat aan te gaan tonen dat ze toegevoegde waarde hebben en dat doen ze op de manier zoals we eigenlijk net allemaal besproken hebben. Namelijk door een klant te begrijpen. Niet alleen te leren kennen, maar ook  te begrijpen. En vervolgens die klant inzicht te geven in zichzelf: zijn financiële valkuilen en sterktes en daarop te sturen zodat de klant sneller meer doelen gaat bereiken en dan zal die klant ook gemotiveerd zijn om te betalen voor het advies omdat het advies zichzelf terug betaald in de meeste gevallen.

Maurice

En dat is natuurlijk het belangrijkste waardoor een belegger verder komt en je als financieel adviseur ook echt een toegevoegde waarde hebt. En dat biedt dit model natuurlijk ook, niet alleen voor de klanten dus een toegevoegde waarde in zijn eigen gedragingen tijdens bepaalde crisis periodes, maar ook voor een financieel adviseur om beter inzicht te krijgen in je klant. Om meer raakvlakken te hebben met je klant en de klant gewoon beter te begrijpen.

Je geeft ook veel bedrijfscursussen aan mensen die ook zeggen van ja ik heb het gevoel dat ik langs mijn klant heenpraat. Ik heb het gevoel dat mijn klant mij niet verstaat. We spreken een andere taal. En daarbij kan jij ze dan ook met dit model eenmalig eigenlijk inzicht geven en dat helpt hen levenslang om die stap wel te kunnen zetten om elkaar beter te begrijpen.

Marja

Om elkaar te vinden en maximaal bij te staan, dat klopt.

Wat is de belangrijkste levensles die Marja Harrijvan jou wil meegeven?

Leuk. Heel interessant. Ik vind dat een heel mooie vooruitgang want ja we zijn ook vanuit de wetgever de AFM die is heel erg aan het toezien ook op het beter in kaart brengen van de klant. Dat noemen ze klant in beeld en dat is zo ontzettend belangrijk omdat in het verleden te weinig werd gedaan, waardoor sommige klanten in bijvoorbeeld een offensief profiel terecht kwamen bij een vermogensbeheerder terwijl hij misschien wel een hele defensieve klant was.

En door dit soort ontwikkelingen, door dit soort vraagstukken neer te leggen bij de belegger zelf maar ook bij de partner van de belegger krijg je uiteindelijk veel meer inzicht als klant maar ook als adviseur. Dus een hele mooie toevoeging denk ik, heel interessant.

En als laatste Marja, wij sluiten altijd af met het belangrijkste inzicht / levensles die jij hebt gehad in die werkzame jaren dat jij in die business hebt gezeten als financieel planner. Kun je daar een mooie tip weggeven aan de luisteraar?

Marja

Jazeker, ik heb er twee.

De eerste is financiële beslissingen die onder alle omstandigheden goed uitwerken, die neem je op basis van je persoonlijke financiële stijl. Krijg daar dus inzicht in.

Mijn tweede tip is dat je je financiële valkuilen helder hebt en gebruik bij vermogensbeheer altijd je verstand en je gevoel. Niet een van beiden.

Maurice

Nee, dat is een hele belangrijke want het is vaak een van de twee. En dan kan het tegen je werken en daar kan je een financieel adviseur je goed bij helpen, door als jij heel veel op je gevoel doet dat iemand met ratio daarnaast staat.

Doe je heel veel met ratio dan is iemand die op gevoel wijst natuurlijk ook een goede.

Hartstikke bedankt voor de interessante tips Marja heel zinvol denk voor een belegger ook om meer zelfinzicht te krijgen en mochten ze meer van jou willen weten dan kunnen ze natuurlijk naar onze website gaan, waar ook een link naar jouw website weer staat waar ze alles over jouw persoonlijke financiële stijlen kunnen vinden. Nogmaals hartelijk bedankt en ik hoop je in de toekomst nog een keer te mogen uitnodigen over dit hele interessante onderwerp: de klant in beeld te krijgen.

Marja

Graag gedaan en heel graag tot ziens

Maurice

Ja zeker, tot ziens