Wat mag vermogensbeheer kosten?

Op 24 mei 2012 hebben we een ontbijtsessie bijgewoond van IEXProfs. De toekomst van vermogensbeheer werd tegen het licht gehouden waarbij diverse vermogensbeheerders hun steentje hebben bijgedragen. Daarnaast gaven bekende sprekers als Jeroen Vetter en Peter Verhaar hun visie op de toekomst van het vermogensbeheer.

De afgelopen jaren hebben we beleggingsland aardig zien veranderen als het om banken en vermogensbeheerders gaat. De verschuiving vond volgens Jeroen Vetter van Capital Guards voornamelijk plaats op de volgende punten:

  1. Verandering van het behoeftepatroon van de doelgroep
  2. Overheid draait steeds meer de duimschroeven aan
  3. Meer transparantie in productievoorwaarden (verdienmodellen etc.)
  4. De groeiende rol van technologie en social media
  5. Concurrentie van alternatieve modellen

Klant en vermogensbeheerder dichter tot elkaar gekomen?

De vraag is of dit er voor gezorgd heeft dat klant en de vermogensbeheerder dichter bij elkaar zijn komen te staan. Wij denken zelf van niet!

Vermogensbeheerders en banken proberen hun interne processen te optimaliseren en te verbeteren, zodat men voldoet aan alle eisen en regelgeving. Dit is ook in het belang van de klant, maar wat wil die eigenlijk?

Uit onderzoek van Create Research blijkt dat driekwart van de beleggers kapitaalbehoud wil in plaats van kapitaalgroei. Ook blijken er veel beleggers te kiezen voor execution only (zelf beleggen).

Niet omdat men zo graag zelf wil beleggen, maar meer omdat de dienstverlening van veel banken en vermogensbeheerders niet aansluit bij de wensen en eisen van de klant.

Bekijk ook de tips over kosten bij vermogensbeheer.

Vermogensbeheer klanten worden voorzichtiger

De meeste beleggers zijn gewild of ongewild steeds meer en meer betrokken geraakt bij het beleggingsproces, we zijn een stuk risico-averser en voorzichtiger geworden.

Tegenwoordig wil men als belegger weten waar het op staat. Transparantie, helderheid en kostenstructuur zijn daarbij belangrijk. U wilt weten waar u voor betaalt en rekent de vermogensbeheerder af op de uiteindelijke resultaten.

Een goede ontwikkeling als u het ons vraagt. Echter heeft u zich wel eens afgevraagd wat de dienstverlening van een vermogensbeheerder u totaal mag kosten? En wat krijgt u daar eigenlijk voor terug?

De kostenstructuur en de vergoeding die u voor de dienstverlening betaalt hangt samen met de toegevoegde waarde die men daarvoor levert.

Bandbreedte kostenstructuur

Een goedkope dienstverlening wil niet zeggen dat de resultaten daardoor verbeteren. Maar de kosten drukken op het uiteindelijke rendement en is dus wel een belangrijke factor.

Wat Vergelijk Uw Vermogensbeheerder betreft ligt de kostenstructuur van de totale dienstverlening van banken of vermogensbeheerders, afhankelijk van het totale vermogen, binnen een bandbreedte van 0,5 tot zo’n 2,0%. Wij kennen partijen die hiervoor een degelijke dienstverlening aanbieden. Zit u excessief boven deze grens, dan kunt u zich afvragen waarom u meer betaalt.

Welke meerwaarde krijgt u?

Krijgt u hiervoor een echte meerwaarde en kan de beheerder dit aantonen dan zult u ons niet horen. Er zijn genoeg klanten die meer willen betalen voor een uitgebreidere dienstverlening. Bijvoorbeeld extra contact, financieel advies of een extra uitgebreide kwartaalrapportage.

Echter, wij merken dat sommige klanten deze meerwaarde niet altijd nodig achten of überhaupt krijgen.

Sterker nog wij kennen beleggers die op dit moment bij hun partij aan totale kosten gemiddeld 1 tot 3% teveel betalen voor een vergelijkbare dienstverlening of zelfs minder.

In zo’n geval zijn wij in ieder geval extra kritisch en hebben we onze wenkbrauwen gefronst. Wilt u een goed beeld krijgen van een goede vermogensbeheerder, download dan ons gratis E-book.